Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah

Che Aman, Rahimi (2006) Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (8MB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseling, kegiatan ponteng sekolah, penghargaan kendiri dan proses kaunseling. Kajian ini melibatkan pendekatan kajian secara kuantitatif dan kualitatif. Reka bentuk kajian kuasai eksperimen digunakan dalam membandingkan kumpulan kaunseling brief (kkb) dengan kumpulan kaunseling yang menggunakan pendekatan sedia ada (kkps) dan kumpulan kawalan (kk) data kuantitatif terdiri daripada kadar ponteng dan penghargaan kendiri (lnventori penghargaan kendiri coopersmith, 1984). Data ini dianalisis menggunakan anova dua-hala ukuran berulang dan korelasi pearson. Data kualitatlf diperoleh secara temu bual separa berstruktur dan melalui proses analisis kandungan

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF636-637 Applied Psychology
Divisions: Koleksi Bahasa Melayu (Malay Language Collection) > Thesis
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: Mr Hasmizar Mansor
Date Deposited: 09 Mar 2021 08:05
Last Modified: 09 Mar 2021 08:05
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/48571

Actions (login required)

View Item View Item
Share