Mokhtar, Salina
(2018)
Model Kesejahteraan Psikologi
Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan
Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual
Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran.
PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Guru Pendidikan Khas yang mengajar murid berkeperluan khas bagi kategori
masalah pembelajaran (GPKMP) menghadapi pelbagai isu yang menjejaskan
kesejahteraan psikologi seperti tekanan, compassion fatigue dan burnout dalam
pekerjaan. Penekanan yang kurang diberikan kepada aspek kesejahteraan psikologi
telah menyebabkan kesan negatif kepada GPKMP. Justeru kajian ini bertujuan
membina model kesejahteraan psikologi berasaskan ihsan kendiri, sokongan sosial
dan kesejahteraan spiritual dalam konteks GPKMP dalam Program Pendidikan Khas
Integrasi (PPKI) di Zon Utara Malaysia. Kajian dijalankan terhadap 322 GPKMP di
Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Teknik pensampelan pelbagai peringkat digunakan
dan dijalankan melalui teknik pensampelan rawak strata mengikut kadar dan teknik
pensampelan rawak mudah berkelompok. Kajian ini menggunakan pendekatan
kuantitatif menerusi kaedah tinjauan berdasarkan reka bentuk keratan rentas dan
melibatkan empat instrumen iaitu soal selidik Ihsan Kendiri, Rangkaian Sokongan
Sosial, Kesejahteraan Spiritual dan Kesejahteraan Psikologi. Kaedah analisis yang
sistematik digunakan dalam menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik.
Penganalisisan data kajian adalah menggunakan analisis deskriptif berbantukan
perisian SPSS dan analisis inferensi pula menggunakan Partial Least Squares
Structural Equation Modeling (PLS-SEM) berbantukan perisian Smart PLS 3.0.
Actions (login required)
|
View Item |