Kesan Kaedah Pengajaran Berasaskan Model Tocfe Terhadap Kemahiran KBKK Dan Minat Murid Tingkatan Empat Dalam Mata Pelajaran Sejarah

Abu Bakar, Jubaida @ Munah (2011) Kesan Kaedah Pengajaran Berasaskan Model Tocfe Terhadap Kemahiran KBKK Dan Minat Murid Tingkatan Empat Dalam Mata Pelajaran Sejarah. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (513kB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan penggunaan kaedah pengajaran berasaskan model ‘Theory of Constraints For Education” (TOCFE) dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan Empat. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen iaitu membandingkan kesan pengajaran menggunakan kaedah TOCFE berbanding pengajaran menggunakan kaedah konvensional terhadap pencapaian dan minat murid tingkatan empat dalam mata pelajaran Sejarah. Sampel kajian terdiri daripada 132 murid Tingkatan Empat di dua buah sekolah menengah di daerah Tawau, Sabah. Sekolah Menengah Kebangsaan A dipilih sebagai sebagai Kumpulan Eksperimen manakala Sekolah Menengah Kebangsaan B sebagai

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: ASM Ab Shukor Mustapa
Date Deposited: 15 Feb 2019 07:34
Last Modified: 12 Apr 2019 05:26
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/43352

Actions (login required)

View Item View Item
Share