Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah

Goh , Siew Siew (2010) Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (147kB) | Preview

Abstract

Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep ruang dan penyelesaian masalah. Kajian ini dijalankan di dua buah pusat prasekolah di kawasan Kepong dan Jinjang, Zon Sentul, Wilayah Pesekutuan, Kuala Lumpur. Subjek kajian ini terdiri daripada 60 orang kanak-kanak yang berumur enam tahun di kedua-dua buah pusat prasekolah. Subjek kajian terbahagi kepada 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen dan 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan kawalan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: Mr Mohammad Harish Sabri
Date Deposited: 19 Nov 2018 07:45
Last Modified: 12 Apr 2019 05:26
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/42932

Actions (login required)

View Item View Item
Share