Veloo, Arsaythamby and Ng , Chooi Kim
(2014)
Jenis Amaran Dan Faktor Ponteng Sekolah
Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
Di Sabah
(Types Of Warning And Truancy Factors Among
Secondary School Students In Sabah).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 29 (1).
pp. 1-15.
ISSN 2289-9057
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ponteng sekolah berdasarkan surat
amaran, penentu utama ponteng sekolah dan hubungan ponteng sekolah dalam kalangan
pelajar Tingkatan Empat sekolah menengah harian di Daerah Keningau, Sabah. Seramai
252 pelajar yang terdiri daripada 124 (49%) lelaki dan 128 (51%) perempuan yang
menerima surat amaran pertama (3–10 hari), kedua (11–20 hari) dan ketiga (> 20 hari)
secara berkala. Alat ukur ponteng sekolah diubah suai daripada Ng (2005) yang telah
membuat pengubahsuaian daripada Panduan Mengatasi Masalah Ponteng di Sekolah
(Kementerian Pelajaran Malaysia, 1994). Soal selidik asal terdiri daripada 40 item, tetapi
hasil daripada kajian rintis, hanya 39 item sahaja digunakan. Dapatan kajian ini
menunjukkan 206 (81.7%) orang pelajar yang ponteng sekolah berada pada amaran 1
(3–10 hari) diikuti dengan amaran 2 (11–20 hari) yang terdiri daripada 34 (13.5%) orang
pelajar dan amaran 3 (> 20 hari) seramai 12 (4.8%) orang. Hasil kajian menunjukkan
faktor penentu utama ponteng sekolah ialah diri pelajar, diikuti dengan sekolah dan
keluarga. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat hubungan antara faktor keluarga
dengan ponteng sekolah, namun tidak terdapat hubungan antara faktor sekolah, diri
pelajar dan rakan sebaya dengan ponteng sekolah. Faktor-faktor seperti lambat bangun,
sakit tanpa surat pengesahan doktor, tidak dapat menumpukan perhatian terhadap
pelajaran, bosan dengan suasana sekolah yang tidak menarik, takut kepada guru disiplin
yang garang dan masalah pengangkutan merupakan punca utama ponteng sekolah dalam
kalangan pelajar. Implikasi kajian ini berharap dapat membantu pihak sekolah, ibu bapa,
pejabat pelajaran daerah dan Kementerian Pelajaran Malaysia merangka strategi dalam
berusaha menangani masalah ponteng dalam kalangan pelajar sekolah negara ini.
Actions (login required)
|
View Item |