Mohd Yasin, Mohd Hanafi and Toran, Hasnah and Tahar, Mohd Mokhtar and Bari, Safani and Ibrahim, Siti Nur Nadirah and Zaharudin, Rozniza
(2013)
Bilik Darjah Pendidikan Khas Pada Masa Kini Dan
Kekangannya Terhadap Proses Pengajaran
(Current Special Education Classroom And Its
Limitations Towards Teaching Process).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 28 (1).
pp. 1-9.
ISSN 2289-9057
Abstract
Suasana sesebuah bilik darjah mempunyai peranan besar dalam menghasilkan
aktiviti pembelajaran yang baik. Oleh itu, pelbagai aspek perlu diambil kira sebelum
sesebuah bilik darjah pendidikan khas dibina atau diubah suai. Bilik darjah yang sempit
boleh menghasilkan suasana pembelajaran dan pengajaran yang hambar dan kurang
berkesan. Bilik darjah pendidikan khas (PK) sepatutnya dibina secara terancang serta
memenuhi ciri-ciri sebuah ruang pembelajaran bagi pelajar-pelajar PK. Sebagai contoh,
program PK perlu disediakan tandas, laluan bagi pelajar kurang upaya fizikal, perabot
dan ruang penyimpanan alat bantu mengajar (ABM) yang bersesuaian. Ini adalah kerana
bilik darjah yang sesuai, selesa, ceria dan menarik boleh menimbulkan minat pelajarpelajar PK untuk belajar. Di Malaysia masih terdapat banyak bilik darjah PK yang dibina
dan diubah suai tidak mengikuti ciri-ciri sebuah bilik darjah pelajar-pelajar PK. Ada
pihak-pihak bertanggungjawab kurang mengambil berat tentang hal ini. Oleh itu, kajian
ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui sejauh mana kesesuaian infrastruktur fizikal
sekolah dan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di seluruh negara. Seramai 319
responden yang terdiri daripada guru PK telah memberikan pandangan mereka. Majoriti
daripada mereka kurang berpuas hati terhadap infrastruktur bilik darjah PK di sekolah
mereka. Mereka juga menyatakan bahawa bilik darjah yang disediakan sempit dan tidak
sesuai dengan bilangan pelajar. Masalah lain yang turut dihadapi oleh mereka ialah
kekurangan bahan bantu mengajar dan kemudahan yang terhad bagi pelajar PK. Kajian
juga mendapati bahawa kelengkapan infrastruktur multimedia masih tidak mencukupi.
Secara keseluruhan dapatlah disimpulkan bahawa infrastruktur bilik darjah sekolah dan
PPKI di negara ini masih memerlukan penambahbaikan dan peningkatan mengikut satu
spesifikasi standard yang dikeluarkan oleh badan yang bertanggungjawab.
Actions (login required)
|
View Item |