Mohd Daud, Shaffe and Basri, Ramli and Baki, Roselan and Hamzah, Sahandri Ghani and Nawawi, Mokhtar
(2011)
Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran
Dan Pembelajaran Murid
(The Influence Of Humour In Teaching And Learning).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 26 (1).
pp. 1-17.
ISSN 2289-9057
Abstract
Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat peranan amalan jenaka atau
kecindan dalam kalangan guru pelatih dan pandangan murid terhadap amalan jenaka guru
serta kesannya terhadap pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga adalah untuk
melihat sama ada amalan tersebut dilakukan oleh guru pelatih semasa sesi pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah. Di samping itu, kajian ini akan mengenal pasti sama
ada amalan jenaka guru pelatih dapat mewujudkan keseronokan untuk belajar dalam
kalangan murid serta intensiti atau tahap jenaka yang dilaksanakan oleh guru pelatih
semasa mengajar. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kajian tinjauan bagi melihat
pandangan guru pelatih dan murid sekolah terhadap amalan jenaka dalam pendidikan.
Kajian ini adalah merupakan kajian rintis kepada kajian sebenar yang akan dilaksanakan
kepada sekumpulan guru pelatih lain yang terdedah kepada latihan mengajar di sekolah.
Murid tingkatan tiga daripada sebuah kelas di sebuah sekolah menengah di Cheras,
Selangor dan guru pelatih daripada sebuah institusi pengajian awam di Kuala Lumpur
yang sedang menjalani perguruan dalam semester kedua telah dipilih sebagai sampel
kajian. Instrumen kajian terdiri daripada dua set soal selidik iaitu soal selidik murid
dan soal selidik guru pelatih. Hasil kajian ini menunjukkan amalan jenaka guru boleh
meningkatkan interaksi sesama rakan sejawat guru dan sesama rakan murid. Suasana
pembelajaran yang seronok dapat diwujudkan sekiranya guru berjenaka dalam bilik
darjah semasa pengajaran dan pembelajaran. Guru pelatih telah mengamalkan jenaka
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Mereka juga menganggap amalan ini boleh
mewujudkan kesan yang positif terhadap pengajaran dan pembelajaran murid. Sementara
tahap jenaka yang dilakukan oleh guru pelatih adalah dengan kadar yang sederhana iaitu
antara tiga hingga empat kali bagi setiap sesi pengajaran. Kekerapan ini juga dianggap
sebagai jumlah yang sesuai bagi seseorang guru melakukannya.
Actions (login required)
|
View Item |