Chee , Kim Mang
(2008)
Kualiti Guru Permulaan Keluaran
Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari
Perspektif Pentadbir Sekolah
(Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher
Training Institute: A Survey From The Perspective Of
School Administrators).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 23 (1).
pp. 1-19.
ISSN 2289-9057
Abstract
Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan kepuasan pihak pentadbir
sekolah terhadap guru permulaan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan guru
permulaan Kursus Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) keluaran sebuah institut
perguruan di Malaysia. Kumpulan guru permulaan ini mula berkhidmat sebagai guru
sekolah selama enam bulan pertama mereka ditempatkan ke sekolah-sekolah di seluruh
Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan. Data dikutip dengan
menggunakan instrumen Soal Selidik Kepuasan Pelanggan (SSKP). Kaedah persampelan
rawak bersistematik digunakan dalam kajian ini. Sebanyak 105 set soal selidik telah
diposkan ke sekolah-sekolah di mana guru permulaan ditempatkan di seluruh Malaysia.
Sebanyak 83 (79.1%) set soal selidik telah dikembalikan oleh pentadbir-pentadbir
sekolah. Kertas kerja ini akan membincangkan tahap kepuasan pihak pentadbir sekolah
terhadap empat aspek iaitu: (i) kualiti diri; (ii) pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
dalam bilik darjah; (iii) pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah; dan (iv) pengurusan
kerja di mana guru permulaan itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan harapan yang
disuarakan oleh pihak pentadbir tentang guru permulaan keluaran institut perguruan juga
dibincangkan.
Actions (login required)
|
View Item |