Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah

Mohd Yusof, Najeemah (2005) Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-16. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (114kB) | Preview

Abstract

Pendidikan pelbagai budaya ialah penstrukturan keutamaan pendidikan, komitmen dan proses refleksi tentang masyarakat pelbagai budaya seperti di Malaysia. Keutamaan pendidikan selalunya memberi fokus kepada pembangunan dan memelihara kesedaran tentang pelbagai budaya seperti yang direfleksikan oleh individu, kumpulan dan komuniti. Pendidik perlu peka dan komited dalam memahami konsep perbezaan budaya seperti yang dipersepsikan melalui etnik dan kehidupan kumpulan pelbagai budaya. Keperluan pelbagai budaya dalam pendidikan dilihat daripada dimensi yang pelbagai, iaitu perhubungan antara murid, guru, komuniti dan ibu bapa, dan perhubungan interpersonal dan intrapersonal yang berpusat kepada proses pendidikan. Artikel ini membincangkan praktik guru dalam bilik darjah. Satu kajian telah dijalankan di empat buah sekolah menengah kebangsaan di Kedah. Sampel kajian ialah guru. Dapatan kajian menunjukkan guru kurang mempraktikkan pendidikan pelbagai budaya di sekolah. Sebanyak lima perkara diutarakan oleh guru mengapa mereka kurang mempraktikkan pendidikan pelbagai budaya di sekolah.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 19 May 2017 01:50
Last Modified: 19 May 2017 01:50
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/34315

Actions (login required)

View Item View Item
Share