Kesan Pengajaran Kontekstual Ke Atas Pencapaian Pelajar Dalam Fizik

Ismail, Zurida and Samsudin, Mohd Ali and Mohd Zain, Ahmad Nurulazam (2005) Kesan Pengajaran Kontekstual Ke Atas Pencapaian Pelajar Dalam Fizik. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-10. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (115kB) | Preview

Abstract

Pendekatan kontekstual disarankan sesuai bagi mengurangkan kesukaran memahami konsep-konsep fizik yang secara tradisinya diajar terpisah daripada aplikasi. Pendekatan ini dikatakan membolehkan konsep-konsep fizik diperkenalkan dalam konteks kehidupan sebenar. Dengan cara ini, diharapkan pelajar-pelajar dapat meningkatkan prestasi, minat serta motivasi dalam mata pelajaran Fizik. Artikel ini membentangkan dapatan kajian yang bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan pengajaran kontekstual dalam meningkatkan kefahaman konsep-konsep fizik dalam kalangan pelajar lelaki dan perempuan. Kajian melibatkan pelajar-pelajar Tingkatan Empat yang mengambil mata pelajaran Fizik. Perbezaan pencapaian antara pelajar lelaki dengan perempuan ditentukan berdasarkan prestasi mereka dalam ujian konsep fizik yang diberi selepas pengajaran yang menggunakan pendekatan kontekstual.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 17 May 2017 02:24
Last Modified: 17 May 2017 02:24
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/34232

Actions (login required)

View Item View Item
Share