Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?

Mohd. Saat, Rohaida and Abu Bakar, Kamariah (2005) Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning? The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-19. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (133kB) | Preview

Abstract

Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains. Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web, (2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 17 May 2017 02:17
Last Modified: 17 May 2017 02:17
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/34230

Actions (login required)

View Item View Item
Share