Rowe , Michael John and Furlong, John
(1995)
Assessing School-based Learning:
A Developmental Framework for Student Teachers.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 14 (1).
pp. 1-12.
ISSN 2289-9057
Abstract
Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun
kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul
tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru
pelatih. Pada hakikatnya, tanggungjawab kedua-dua pihak tidaklah seimbang. Sekolah mempunyai
tanggungjawab utama melatih guru pelatih untuk mengajar mata pelajaran pengkhususan, menilai murid
dan menguruskan kelas; dan menyelia guru pelatih dan menilai kecekapan mereka dalam kemahiran
tersebut. Institusi pengajian tinggi pula bertanggungjawab menentukan kursus-kursus bagi memenuhi
keperluan syarat akademik, mendapatkan pengiktirafan, mengurniakan sijil kelayakan kepada guru
pelatih yang berjaya dan menempatkan mereka di beberapa sekolah
Actions (login required)
|
View Item |