Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes

Jones , Sonia and Tanner, Howard (1995) Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 14 (1). pp. 1-18. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (4MB) | Preview

Abstract

Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembangan kognitif and kebolehan menggunakan kemah iran metakognitif dan strategik telah direka oleh pelapor. Pelajarpelajar yang mengikuti kursus ini telah mendapat keputusan yang lebih tinggi dan signifikan di dalam ujian akhir metakognitif dan kognitif apabila dibanding dengan kumpulan kawalan. Walaupun kemahiran kognitif tidak diajar secara langsung dalam kursus ini, boleh diandaikan bahawa pengajaran kemahiran metakognitif bolehmembantu meningkatkan lagi kemahiran kognitif para pelajar.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 09 May 2017 07:12
Last Modified: 09 May 2017 07:12
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/33975

Actions (login required)

View Item View Item
Share