Othman, Ahmad
(1993)
Pendekatan dan Perkaedahan
Pengajaran Kesusasteraan
KBSM: Cabaran-cabaran
Kepada Guru Kesusasteraan.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 12 (1).
pp. 1-14.
ISSN 2289-9057
Abstract
Reformasi di dalam pendidikan yang telah berlaku di dekad
mutakhir telah mengubah tentang falsafah, pendekatan dan
kaedah mengajar. Penegasan dalam Falsafah Pendidikan
Negara (FPN) yang berhasrat mahu "mewujudkan insan yang
seimbang dan harmonis daripada intelek, rohani, emosi dan
jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan", di samping penggubalan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah (KBSM) dengan matlamat-matlamat yang amat jitu
dan ideal, menuntut pendekatan mengajar dalam mata pelajaran
dengan mengutamakan "strategi-strategi pengajaran yang
berunsur penyelesaian rnasalah atau inkuiri untuk membina
kemampuan berfikir, menimbang dan membuat keputusan yang
saksama".
Actions (login required)
|
View Item |