Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning

A. Lourdusamy, A. Lourdusamy (1989) Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 10 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (3MB) | Preview

Abstract

Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripada dua dimensi iaitu kesenangan/kesukaran dan keenakan/ kebencian. Cara melaksanakan kaedah pembelajaran ialah melalui modul-modul pengajaran sendiri. Subjek-subjek dengan gaya pembedaan konsepsan tinggi dan pemikiran divergen mengamati pembelajaran penemuan lebih sukar daripada pembelajaran pendedahan. Subjek-subjek 'field independent' dan pemikiran inferensi tinggi mengamati pembelajaran penemuan Iebih keenakan daripada pembelajaran pendedahan. Keputusan ini menunjukkan gaya kognitif juga boleh mempengaruhi ciri affektif berkaitan dengan pembelajaran di samping hasil kognitif yang kerapkali dilaporkan. Ini mengusulkan bahawa konsep 'sikap-bakat-interaksi' harus termasuk dalam penyelidikan gaya kognitif oleh sebab sikap pelajar terhadap sesuatu strategi pengajaran mungkin menjadi Iebih penting untuk pembelajaran berlaku daripada bakatnya.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 28 Apr 2017 08:31
Last Modified: 28 Apr 2017 08:31
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/33744

Actions (login required)

View Item View Item
Share