Tunku Ismail, Rose
(1986)
Learning to Read in English in Standard One: Some
Major Difficulties of National Primary School Pupils.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 8 (1).
pp. 1-7.
ISSN 2289-9057
Abstract
Bacaan Bahasa lnggeris lazimnya tidak diajar sebagai satu matapelajaran sekolah rendah di Malaysia
tetapi diajar sebagai satu aktiviti kaedah mengajar Bahasa lnggeris. Oleh demikian seorang murid dalam
darjah satu di Sekolah Rendah Kebangsaan akan menghadapi beberapa masalah semasa ia mula belajar
membaca da1am Bahasa lnggeris. Masalah-masalah utama tersebut adalah (I) penguasaan bahasa ibunda
serentak dengan Bahasa lnggeris; (2) penguasaan mekanisme membaca; (3) kesesuaian kaedah mengajar
guru; (4) kesesuaian alat membantu baca dan latihan bacaan; (5) jenis buku teks dan (6) persediaan
murid untuk membaca.
Actions (login required)
|
View Item |