A System Approach to National Development and Educational Reform

Sarjit Singh , Jasbir (1981) A System Approach to National Development and Educational Reform. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 3 (1). pp. 1-7. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (2MB) | Preview

Abstract

Rencana ini cuba menunjukkan bagaimana sistem pendrdikan boleb dilihat sebagai sebahagian dari keseluruh sistem sosial. Ia menegaskan bahawa dasar-dasar pendidikan tidak dapat dibentukkan di luar dad Rancangan-Rancangan Pembangunan Nasional. Banyak masalah dalam masvarakat muncul disebabkan ketidaksesuaian (maladjustments) atau ketidak selarasan (discordance) antara sistem pendidikan dan persekitaran sosial, umpamanya, dalam Kes membantu mobiliti sosial golongan tertentu, dan dalam perancangan tenaga manusia. Adalah disyorkan bahawa pembaharuan pendidikan patutlah dipadukan dengan rancangan pembangunan secara keseluruhan; pembaharuan pendidikan perlulah bersifat asli, dengan mengambil kira keadaan -keadaan tempatan ; dan pembaharuan pendidikan patutlah berteraskan penyelidikan baik.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 21 Apr 2017 01:11
Last Modified: 21 Apr 2017 01:11
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/33487

Actions (login required)

View Item View Item
Share