A Comparative Analysis of the Personality Patterns of Student Teachers in Teachers' Training Colleges and in University of Malaya

Koay , Siew Luan (1979) A Comparative Analysis of the Personality Patterns of Student Teachers in Teachers' Training Colleges and in University of Malaya. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 1 (1). pp. 1-11. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (3MB) | Preview

Abstract

Rencana ini melaporkan suatu penyelidikan yang bertujuan untuk mencari profail personaliti yang lazim pada guru-guru pelatih dan menyiasat samada terdapat perbezaan ciri-ciri personaliti antara berbagai-bagai kumpulan guru-guru pelatih, relatif terhadap jantina, kelulusan akademik dan jenis latihan perguruan. Ujian 16 Faktor Personaliti Cattell (Borang A) telah diberi kepada 309 guru-guru pelatih dari 3 institusi perguruan di Malaysia. Ujian-F, Ujian-T dan Markah Purata Sten diguna untuk tujuan ini. Keputusan menunjukkan perbezaan yang penting antara pelatih lelaki dan perempuan terhadap 7 daripada 16 markah faktor; antara pemegang sijil SPM dan STP pada 2 markah faktor dan antara pelatih Maktab perguruan dan Universiti pada 5 markah faktor. Kejumpaan ini membuktikan yang guru-guru pelatih itu mempunyai personaliti purata pada hampir seluruh 16 faktor kecuali berkecenderongan atas purata pada faktor emosi yang sensitif, syak dan ragu dan bawah purata terhadap kecenderongan pada kesetabilan emosi dan riang gembira.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 18 Apr 2017 01:36
Last Modified: 18 Apr 2017 02:36
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/33290

Actions (login required)

View Item View Item
Share