Rubani, Siti Nur Kamariah
(2016)
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul Perancahan Berstruktur Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pengetahuan Dan Kemahiran Bagi Projek Mesin Larik Pelajar Politeknik.
PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Tujuan kajian adalah untuk membangun dan menilai keberkesanan modul
perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek terhadap pengetahuan
pengendalian mesin larik, kemahiran teknikal, kemahiran menyelesaikan masalah
dan kemahiran mengorganisasi kerja bagi projek mesin larik pelajar politeknik. Reka
bentuk kajian adalah gabungan kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif. Kaedah
kualitatif digunakan untuk pembangunan modul perancahan berstruktur dalam
pembelajaran berasaskan projek manakala kaedah kuantitatif digunakan untuk
menilai keberkesanan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan
projek. Proses pembangunan modul perancahan berstruktur dalam pembelajaran
berasaskan projek adalah menggunakan model ADDIE. Pembangunan modul
perancahan berstruktur dalam pembelajaran berasaskan projek adalah berdasarkan
kepada perancahan berstruktur oleh Vygotsky (1978) dan kaedah pembelajaran
berasaskan projek oleh Buck Institute for Education (2013).
The purpose of this study is to develop and evaluate the effectiveness of structured
scaffolding in project based learning module towards knowledge of handling lathe
machine, technical skills, problem solving skill and organizing work skill for
polytechnic students’ lathe machine project. The design of the study is a combination
of qualitative and quantitative method. Qualitative method is used for the
development of structured scaffolding in this project based learning module.
Meanwhile, quantitative method is used to evaluate the effectiveness of structured
scaffolding in project based learning module. The process of developing structured
scaffolding of this particular project based learning module is by using ADDIE
model. The development of structured scaffolding in project based learning module
is constructed consistent with structured scaffolding by Vygotsky (1978). Whereas
project based learning method is by Buck Institute for Education (2013).
Actions (login required)
|
View Item |