Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif Dalam Matematik Dengan Menggunakan Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah Rendah

Abdul Rahman, Noor Aida Affida (2009) Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif Dalam Matematik Dengan Menggunakan Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah Rendah. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (816kB) | Preview

Abstract

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji dan memperkembangkan cara pemikiran di kalangan pelajar-pelajar di sekolah rendah. Keupayaan pelajar untuk berfikir secara kritikal bagi subjek Matematik sememangnya menjadi topik yang utama. Ini kerana, pelajar-pelajar di sekolah rendah lebih terdedah kepada soalan-soalan Matematik yang lebih mudah dan kebanyakan soalan yang diselesaikan hanya mempunyai jalan kerja yang ringkas dan sememangnya te1ah dihafal oleh pelajar sejak dari tahun 4 lagi. Bagi menjayakan kajian saya ini, saya telah membina 10 soalan berdasarkan teori nombor yang mana pe1ajar perlu menggunakan pengetahuan sedia ada mereka untuk mendapatkanjawapan. The purpose of this research is to study the thinking process among the student in the primary schooL The ability of the students for thinking critically in mathematics is always important. This is because the students in primary school are always being exposed to the simple questions which have a very simple working and solving. For improving student's ability in critical thinking I have created 10 questions.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA1 Mathematics (General)
Divisions: Pusat Pengajian Sains Matematik (School of Mathematical Sciences)
Depositing User: HJ Hazwani Jamaluddin
Date Deposited: 26 Oct 2016 07:52
Last Modified: 26 Oct 2016 07:52
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/30899

Actions (login required)

View Item View Item
Share