Azizan, Ummu Husna
(2015)
Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan
Pendidikan Ipecahan Serta Kajian
Keberkesanannya.
PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di
Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah.
Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi
pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong
penerangan kendiri (iPpk)/tanpa pendorong penerangan kendiri (iPtpk)) dan MyCD
yang melibatkan seramai 284 orang murid Tahun 4 dari Sekolah Kebangsaan
Minden Height dan Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Pulau Pinang
dijalankan untuk menentukan pendekatan mod pembelajaran yang disokong oleh
gabungan elemen perekaan dan mod perisian pendidikan yang efektif bagi
meningkatkan pencapaian pecahan di kalangan murid secara umum dan juga yang
berlainan tahap kebolehan (tinggi/rendah) dengan menggunakan reka bentuk kuasieksperimental dengan faktorial 3 x 2.
Fractions is a topic in the Malaysia primary schools mathematics syllabus.
Most students’ achievements in the topic of fractions are low. Therefore, a study to
develop and test the effectiveness of learning strategies of iFractions educational
game software (with self explanation prompt (iPpk) / without self explanation prompt
(iPtpk)) and MyCD which involves 284 Year 4 pupils from Sekolah Kebangsaan
Minden Height and Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Penang was
conducted to determine the learning mode approach which supported by the
integrated design elements and educational software mode that are effective in
increasing the fractions achievement among students in general and also with
different levels of ability (high / low) by using a quasi-experimental design with 3 x
2 factorial.
Actions (login required)
|
View Item |