Isa, Anniliza Mohd and Mydin, Al-Amin and Abdullah, Abdul Ghani Kanesan
(2021)
Autonomi guru dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD): persepsi
guru terhadap pemansuhan peperiksanaan tahap 1 di Sekolah
Kebangsaan.
In:
Persekitaran Pengurusan dalam Pembangunan Sosial dan Pendidikan.
Kaizentrenovation Sdn Bhd, Tanjung Malim, Perak, Malaysia, pp. 6-15.
ISBN 9789672892007
Abstract
Pentaksiran bilik darjah memerlukan guru menumpukan autonominya secara optimum dalam
pentaksiran tanpa perlu diganggu oleh lain-lain bentuk penilaian terutamanya dalam kalangan
guru tahap 1 di sekolah rendah di Malaysia. Tiga objektif kajian ditetapkan iaitu mengenalpasti
samada guru masih menjalankan peperiksaan pertengahan tahun dan akhir tahun untuk murid
tahap 1 di sekolah, mengenalpasti sokongan terhadap pemansuhan peperiksaan untuk murid
tahap 1 dan mengenalpasti peningkatan autonomi dalam PBD. Pendekatan kuantitatif
digunakan dengan kaedah tinjauan sebagai teknik kutipan data dijalankan menggunakan
instrumen soal selidik atas talian. Seramai 662 orang guru yang mengajar di tahap 1 telah
dipilih secara rawak berstrata sebagai responden. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM
SPSS versi 25 secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan guru merasakan peningkatan
autonomi dalam PBD serta menyokong pemansuhan peperiksaan untuk murid tahap 1. Namun
begitu majoriti guru masih menjalankan peperiksaan sebagai sebahagian dari pentaksiran.
Actions (login required)
|
View Item |