Mohamad, Junaidah and Nik Yaacob, Nik Rosila
(2013)
Kajian Tentang Kepuasan Bekerja Dalam Kalangan
Guru-Guru Pendidikan Khas
(A Study On Job Satisfaction Among Special
Education Teachers).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 28 (1).
pp. 1-13.
ISSN 2289-9057
Abstract
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji tahap kepuasan bekerja berdasarkan
faktor-faktor (a) imbuhan, (b) tugas, dan (c) persekitaran kerja dalam kalangan guru-guru
pendidikan khas mengikut jantina, tempoh pengalaman mengajar dan kelulusan tertinggi
dalam pendidikan khas. Sampel kajian ialah 115 orang guru pendidikan khas di beberapa
buah sekolah rendah dan menengah di Perlis. Instrumen yang digunakan ialah Soal
Selidik Kepuasan Bekerja Guru yang telah diterjemah daripada Teacher Job Satisfaction
Questionnaire (TJSQ). Instrumen ini mempunyai 66 item yang merangkumi sembilan
subskala iaitu penyeliaan, rakan sekerja, suasana tempat kerja, gaji, tanggungjawab, kerja,
kenaikan pangkat, keselamatan dan pengiktirafan. Data dianalisis dengan menggunakan
Ujian-t dan Ujian ANOVA. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang
signifikan dalam min kepuasan bekerja berdasarkan faktor-faktor imbuhan, tugas dan
persekitaran kerja mengikut jantina, tempoh pengalaman mengajar dan kelulusan
tertinggi Pendidikan Khas dalam kalangan guru-guru pendidikan khas.
Actions (login required)
|
View Item |