Yusri, Ghazali and Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi and M. Shah, Parilah and Wah, Wan Haslina and Hassan, Ahmed Thalal
(2012)
Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan
Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di
Universiti Teknologi Mara (Uitm)
(The Use Of Peer Learning Strategy Among
Arabic Language Course Students At Universiti
Teknologi Mara (Uitm)).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 27 (1).
pp. 1-14.
ISSN 2289-9057
Abstract
Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu
subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan untuk
melihat penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar dalam
konteks kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM. Ia berbentuk kajian campuran antara
kuantitatif dan kualitatif serta menggunakan instrumen soal selidik pembelajaran kendiri
(self-regulated learning) yang diubah suai daripada skala The Motivated Strategies for
Learning Questionnaire (MSLQ) serta temu bual. Seramai 445 orang sampel terlibat
dalam soal selidik yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata (stratified
random sampling). Data kualitatif pula melibatkan 13 siri temu bual bersama pelajar.
Kajian ini mendapati bahawa secara keseluruhannya, pelajar menggunakan strategi ini
pada tahap yang tinggi. Penelitian terhadap subkomponen strategi ini pula menunjukkan
bahawa ia paling banyak digunakan dalam gerak kerja berkumpulan, manakala tahap
kesediaan pelajar untuk menerangkan pelajaran kepada rakan serta kesediaan pelajar
untuk meluangkan masa untuk berbincang dengan rakan, masih lagi sederhana. Kajian ini
mencadangkan beberapa langkah penambahbaikan dalam pembelajaran kemahiran lisan
bahasa Arab di UiTM seperti menggunakan pembantu pembelajaran bahasa Arab dalam
kalangan pelajar sendiri.
Actions (login required)
|
View Item |