Abdullah, Abdul Ghani
(2005)
Kepimpinan Transformasi Pengetua Dan
Penggantian Kepimpinan Sebagai Penentu
Komitmen Terhadap Organisasi Dan Perlakuan
Warga Organisasi Pendidikan.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1).
pp. 1-16.
ISSN 2289-9057
Abstract
Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti kesan kepimpinan
transformasi pengetua dalam konteks penggantian kepimpinan. Data guru dan pengetua
daripada 151 buah sekolah dikumpul dengan menggunakan kaedah split sampling dan
diproses melalui unit analisis peringkat sekolah. Hasil analisis hierachical moderated
reggression procedures menunjukkan bahawa terdapat beberapa faktor penggantian
kepimpinan yang mempunyai kesan moderasi terhadap kepimpinan transformasi dalam
komitmen dan perlakuan warga organisasi pendidikan. Di samping itu, keputusan juga
menunjukkan bahawa: (1) kepimpinan transformasi dan penggantian kepimpinan
mempunyai kesan secara unik ke atas variabel kriterion, dan (2) jumlah varians yang
diperoleh daripada kepimpinan transformasi dan penggantian kepimpinan ke atas variabel
kriterion adalah meyakinkan. Implikasi kajian berkaitan kefahaman terhadap kesan
kepimpinan transformasi dan penggantian kepimpinan turut dibentangkan.
Actions (login required)
|
View Item |