Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers

Rowe , Michael John and Furlong, John (1995) Assessing School-based Learning: A Developmental Framework for Student Teachers. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 14 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (3MB) | Preview

Abstract

Susulan daripada perubahan dalam sistem pendidikan guru di UK sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan berharap institusi pengajian tinggi dan sekolah pendamping akan memikul tanggungjawab bersama bagi merancang dan menguruskan kursus, memilih, melatih, dan menilai guru pelatih. Pada hakikatnya, tanggungjawab kedua-dua pihak tidaklah seimbang. Sekolah mempunyai tanggungjawab utama melatih guru pelatih untuk mengajar mata pelajaran pengkhususan, menilai murid dan menguruskan kelas; dan menyelia guru pelatih dan menilai kecekapan mereka dalam kemahiran tersebut. Institusi pengajian tinggi pula bertanggungjawab menentukan kursus-kursus bagi memenuhi keperluan syarat akademik, mendapatkan pengiktirafan, mengurniakan sijil kelayakan kepada guru pelatih yang berjaya dan menempatkan mereka di beberapa sekolah

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 09 May 2017 07:18
Last Modified: 09 May 2017 07:18
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/33977

Actions (login required)

View Item View Item
Share