Sarjit Singh , Jasbir
(1981)
A System Approach to National Development and Educational Reform.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 3 (1).
pp. 1-7.
ISSN 2289-9057
Abstract
Rencana ini cuba menunjukkan bagaimana sistem pendrdikan boleb dilihat sebagai sebahagian dari keseluruh sistem sosial. Ia menegaskan bahawa dasar-dasar pendidikan tidak dapat dibentukkan di luar dad Rancangan-Rancangan Pembangunan Nasional. Banyak masalah dalam
masvarakat muncul disebabkan ketidaksesuaian (maladjustments) atau ketidak selarasan (discordance) antara sistem pendidikan dan persekitaran sosial, umpamanya, dalam Kes membantu
mobiliti sosial golongan tertentu, dan dalam perancangan tenaga manusia. Adalah disyorkan
bahawa pembaharuan pendidikan patutlah dipadukan dengan rancangan pembangunan secara
keseluruhan; pembaharuan pendidikan perlulah bersifat asli, dengan mengambil kira keadaan -keadaan tempatan ; dan pembaharuan pendidikan patutlah berteraskan penyelidikan baik.
Actions (login required)
|
View Item |