Abdul Rahman, Noor Aida Affida
(2009)
Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif
Dalam Matematik Dengan Menggunakan
Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah
Rendah.
Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji dan memperkembangkan cara pemikiran
di kalangan pelajar-pelajar di sekolah rendah. Keupayaan pelajar untuk berfikir secara
kritikal bagi subjek Matematik sememangnya menjadi topik yang utama. Ini kerana,
pelajar-pelajar di sekolah rendah lebih terdedah kepada soalan-soalan Matematik yang
lebih mudah dan kebanyakan soalan yang diselesaikan hanya mempunyai jalan kerja
yang ringkas dan sememangnya te1ah dihafal oleh pelajar sejak dari tahun 4 lagi. Bagi
menjayakan kajian saya ini, saya telah membina 10 soalan berdasarkan teori nombor
yang mana pe1ajar perlu menggunakan pengetahuan sedia ada mereka untuk
mendapatkanjawapan.
The purpose of this research is to study the thinking process among the student in the
primary schooL The ability of the students for thinking critically in mathematics is
always important. This is because the students in primary school are always being
exposed to the simple questions which have a very simple working and solving. For
improving student's ability in critical thinking I have created 10 questions.
Actions (login required)
|
View Item |