Kesan Penggunaan Peta Konsep Dalam Pembelajaran Sains Tingkatan Satu

Huo , Kok Sen (2002) Kesan Penggunaan Peta Konsep Dalam Pembelajaran Sains Tingkatan Satu. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (1MB) | Preview

Abstract

Penggunaan peta konsep sebagai advance organiser untuk pembelajaran sains tdah dilaporkan sebagai satu alat pembelajaran yang berkesan di negara-negara lain. Tcori yang menyokong penggunaan peta konsep ialah teori skema dan teori dwikod. Teori-teori ini menjelaskan peta konsep yang menguruskan konsep-konsep sains secara hieraki dan berulang-ulang membantu mengingat semula dalam pembelajaran. The use of concept maps as advance organisers for the learning of science has been reported as an effective tool in helping students in other countries. Theories that advocate the use of this tool are schema theory and dual-coding theory. These theories posit that concept maps that organise scientific concepts in hierarchy and redundancy help recall of learning.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: T Technology
Divisions: Pusat Teknologi Pengajaran & Multimedia (Centre for Instructional Technology & Multimedia)
Depositing User: HJ Hazwani Jamaluddin
Date Deposited: 15 Mar 2016 07:22
Last Modified: 15 Mar 2016 07:22
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/29927

Actions (login required)

View Item View Item
Share