Zon, Khadijah and Ismail, Zurida and Jusoh, Ismail and Khalid, Khatijah and Kasim, Mustapa
(1992)
Tanggapan Terhadap Tanggungjawab
Penyeliaan Guru-Guru Pelatih.
Other thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.
Abstract
Rancangan Pendidikan Guru mempunyai dua komponen penting iaitu Komponen teori
dan Komponen praktikal. Komponen praktikal atau Latihan mengajor adalah
pengalaman praktik yang berasaskan sekolah dan bertujuan memberi peluong
kepado guru pelatih mengetahui dan memahami situasi biiik darjah serta mempelajari
ciri-ciri untuk menjadi guru yang protesional. Oleh kerana Latihan Mengajar
dilaksanakan di sekolah, pihak sekolah sepatutnya dilibatkan bersama di dalam
penyeliaan guru pelatih. Sehingga kini, di kebanyakan universiti, penglibatan pihak
sekolah tidak meliputi penyeliaan.
Dengon menggunakan kaedah soalselidik dan temubual, kajian ini meninjau
tanggapan empat pihak yang terlibat dalam program pendidikan guru iaitu guru
sekolah, guru pelatih, pensyarah dan pentadbir pendidikan mengenai tanggungjawab
penyeliaan guru pelatih. Fokus kajian ialah tanggapan pihak terlibat terhadop
persoalan siapakah yang paling bertanggungjawab menyelia guru pelotih, corak
bimbingan dan penyeliaan yang boleh disumbang oleh pihak sekolah dan ciri-ciri
penyelia atau pembimbing yang baik.
Actions (login required)
 |
View Item |