Tanggapan Terhadap Tanggungjawab Penyeliaan Guru-Guru Pelatih

Zon, Khadijah and Ismail, Zurida and Jusoh, Ismail and Khalid, Khatijah and Kasim, Mustapa (1992) Tanggapan Terhadap Tanggungjawab Penyeliaan Guru-Guru Pelatih. Other thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.

[img]
Preview
PDF
Download (616kB) | Preview

Abstract

Rancangan Pendidikan Guru mempunyai dua komponen penting iaitu Komponen teori dan Komponen praktikal. Komponen praktikal atau Latihan mengajor adalah pengalaman praktik yang berasaskan sekolah dan bertujuan memberi peluong kepado guru pelatih mengetahui dan memahami situasi biiik darjah serta mempelajari ciri-ciri untuk menjadi guru yang protesional. Oleh kerana Latihan Mengajar dilaksanakan di sekolah, pihak sekolah sepatutnya dilibatkan bersama di dalam penyeliaan guru pelatih. Sehingga kini, di kebanyakan universiti, penglibatan pihak sekolah tidak meliputi penyeliaan. Dengon menggunakan kaedah soalselidik dan temubual, kajian ini meninjau tanggapan empat pihak yang terlibat dalam program pendidikan guru iaitu guru sekolah, guru pelatih, pensyarah dan pentadbir pendidikan mengenai tanggungjawab penyeliaan guru pelatih. Fokus kajian ialah tanggapan pihak terlibat terhadop persoalan siapakah yang paling bertanggungjawab menyelia guru pelotih, corak bimbingan dan penyeliaan yang boleh disumbang oleh pihak sekolah dan ciri-ciri penyelia atau pembimbing yang baik.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
Depositing User: Mr Hasmizar Mansor
Date Deposited: 23 Jun 2025 04:50
Last Modified: 23 Jun 2025 04:51
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/62549

Actions (login required)

View Item View Item
Share