Penggunaan E-Braille Al-Quran Terhadap Penguasaan Huruf, Baris Dan Petikan Surah Dalam Kalangan Murid Berkeperluan Khas Penglihatan

Adnan, Mohamad Fakrul Razi (2022) Penggunaan E-Braille Al-Quran Terhadap Penguasaan Huruf, Baris Dan Petikan Surah Dalam Kalangan Murid Berkeperluan Khas Penglihatan. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (226kB) | Preview

Abstract

Tujuan kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti penggunaan E-Braille Al- Quran dalam meningkatkan tahap penguasaan huruf, baris dan petikan surah kepada Murid Berkeperluan Khas (MBK) Ketidakupayaan Penglihatan. Kajian ini telah menerangkan keberkesanan penggunaan E-Braille Al-Quran kepada MBK Ketidakupayaan Penglihatan. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti penggunaan E-Braille Al-Quran dalam meningkatkan tahap penguasaan huruf, baris dan petikan surah dalam Al-Quran. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah gabungan iaitu pendekatan kuantitatif dan pendekatan kualitatif dengan menggunakan instrumen diagnostik dan temu bual untuk memungut data dan menilai tahap kebolehan MBK Ketidakupayaan Penglihatan dalam pembelajaran E-Braille Al-Quran. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan tahap penguasaan huruf, baris dan petikan surah selepas penggunaan E-Braille Al-Quran oleh MBK Ketidakupayaan Penglihatan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: Mr Mohammad Harish Sabri
Date Deposited: 28 Aug 2023 07:59
Last Modified: 28 Aug 2023 07:59
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/59277

Actions (login required)

View Item View Item
Share