Kesan Strategiorientasi Kitaran Inkuiri Terhadap Pencapaian Kemahiran Inkuiri, Pemikiran Kritis, Motivasi Pencapaian Dan Sikap Pembelajaran

Shukor, Abd Aziz Hj Abd (2005) Kesan Strategiorientasi Kitaran Inkuiri Terhadap Pencapaian Kemahiran Inkuiri, Pemikiran Kritis, Motivasi Pencapaian Dan Sikap Pembelajaran. PhD thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.

[img]
Preview
PDF
Download (30MB) | Preview

Abstract

Penyelidikan ini bertujuan membina dan menilai keberkesanan satu strategi atau pendekatan pembelajaran yang dikenali sebagai Strategi Pembelajaran Berasaskan Inkuiri dengan bantuan ModelOrientasi Kitaran Inkuiri (PBI+OKI) di kalangan pelajar-pelajar sekolah menengah. PBI+OKI adalah strategi yang diubah suai daripada model-model pembelajaran inkuiri yang berasaskan daripada teori-teori kognitif, khususnya yang berkaitan dengan pemikiran kritis. Perubahan tingkah laku pelajar yang dinilai adalah dari aspek-aspek seperti prestasi dalam kefahaman inkuiri, pemikiran kritis, motivasi pencapaian, sikap dan kesedaran metakognitif yang telah terbentuk di kalangan pelajar-pelajar. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen. Seramai 120 orang sampel pelajar telah dibahagikan mengikut kumpulan iaitu kumpulan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri dengan bantuan modelOrientasi Kitaran Inkuiri (PBI+OKI), Pembelajaran Berasaskan Inkuiri tanpa bantu model (PBI) dan Pembelajaran Amalan Biasa (PAS). Pelajar-pelajar yang digunakan telah dipilih secara rawak daripada tiga buah sekolah menengah di daerah Kinta di negeri Perak Darul- Ridzuan. Analisis-analisis varian satu hala ANOVA telah digunakan untuk , menqukurkesan utama ke atas pemboleh ubah-pemboleh ubah bersandar bagi ketiga-tiga kumpulan rawatan. Data-data yang diperolehi terlebih dahulu dibersihkan melalui penggunaan Model Pengukuran Rasch dan kemudian diperbetulkan dengan analisis Kovariat (ANCOVA) bagi mensetarakan dapatan Ujian Pra. Manakala bagi menilai kekuatan hubungan antara kefahaman inkuiri dengan pemikiran kritis, motivasi pencapaian dan sikap, analisis regresi digunakan. Akhir sekali, data-data yang diperolehi daripada temu bual telah diperjelaskan secara kualitatif. Hasil kajian telah mendapati bahawa semua hipotesis-hipotesis nol telah ditolak. Didapati telah terdapat perbezaan yang signifikan bagi semua pemboleh ubah bersandar terhadap pemboleh ubah bebas. Dapatan juga telah menunjukkan terdapatnya hubungan yang jelas antara pemikiran kritis, motivasi pencapaian dan sikap terhadap pembelajaran dengan pencapaian kefahaman inkuiri selepas Model PBI+OKI dipraktikkan. Begitu juga telah terdapat peningkatan kesedaran metakognitif yang tinggi di kalangan pelajar setelah PBI+OKI dipraktikkan.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: HJ Hazwani Jamaluddin
Date Deposited: 05 Jan 2023 07:26
Last Modified: 05 Jan 2023 07:26
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/56226

Actions (login required)

View Item View Item
Share