Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas

Bali, Norafifah Binti (2020) Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (565kB) | Preview

Abstract

Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terhadap Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Integrasi didapati kurang difokuskan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah (GBKS). Hal ini disebabkan kekurangan kompetensi kaunseling multibudaya dalam kalangan GBKS terhadap klien yang mempunyai perbezaan budaya. Isu kompetensi kaunseling multibudaya ini merangkumi tiga aspek iaitu Kesedaran, Pengetahuan dan Kemahiran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendalami penglibatan GBKS terhadap MBK dan meneroka elemen dalam kompetensi kaunseling multibudaya. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif Straussian-Grounded Theory dan menggunakan perisian ATLAS.ti dalam proses menganalisis data.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: Mr Aizat Asmawi Abdul Rahim
Date Deposited: 25 Nov 2022 09:32
Last Modified: 25 Nov 2022 09:32
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/55775

Actions (login required)

View Item View Item
Share