Chew, Keng Peng (1994) Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
|
PDF
Download (721kB) | Preview |
Abstract
Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiukan seeara perseorangan. Penumpuan utama kajian ini ialah untuk menentukan jenis pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar dan penggunaan pengetahuan fizik lalunya ini semasa melaksanankan linia eksperimen tentang tajuk Tenaga Haba. Masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh pelajar apabila mereka menggunakan pengetahuan fizik lalunya dalam ker:ia amali fizikjuga disiasat. Dua hasil utama tentang pengetahuan lalu pelajar dalam bilik makmal diperolehi daripada analisa data verbal yang telah dikumpulkan. Yang pertama, pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar-pelaJar boleh dibahagikan kepada dua jenis terlentu, iaitu, pengetahuan fizik lalu prosedural dan pengetahuan fizik lalu konseptual. Basil utama yang kedlla ialah pelajar-pelajar bolch dibahagikan kepada kepada tiga jenis kumpulan, berasakan pengetahuan fizik lalu mereka didalam bilik makmal
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General) |
Divisions: | Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis Koleksi Bahasa Melayu (Malay Language Collection) > Thesis |
Depositing User: | Mr Firdaus Mohamad |
Date Deposited: | 30 Jun 2020 08:30 |
Last Modified: | 26 Jan 2021 02:39 |
URI: | http://eprints.usm.my/id/eprint/46662 |
Actions (login required)
View Item |