Abdul Aziz, Zalena
(2017)
Kajian Kualiti Persekitaran Dalaman Untuk Rekabentuk Bilik Darjah Di Dua Buah Sekolah Di Pulau Pinang, Malaysia : Kajian Kes Sekolah Di Pulau Pinang.
PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Kualiti persekitaran dalaman (KPD) merujuk kepada kualiti dalaman bangunan yang berkaitan dengan kesihatan dan kehidupan baik penghuni dalam ruang tersebut. Fokus kajian ini adalah mengenalpasti tahap keselesaan pelajar sekolah rendah di dalam bilik darjah. Penyiasatan merangkumi lima (5) elemen iaitu pencahayaan, keselesaan terma, kelembapan relatif, aras bunyi dan pengedaran udara (halaju udara). Kajian telah dilakukan untuk mendapatkan bacaan saintifik bagi tujuan pengumpulan data ke atas dua buah sekolah rendah. Melalui data yang dianalisis, kajian menunjukkan kedua-dua sekolah mencatat bacaan suhu bilik darjah melebihi 30ºC. Pencahayaan siang yang sangat rendah dicatatkan di sekolah B dan masalah silau yang tinggi dicatatkan di sekolah A.
Actions (login required)
|
View Item |