Naina, Hamidah
(2004)
Turnover intentions among secondary school teachers : the role of occupational image, workplace variables and career commitme.
PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Kajian terkini menunjukkan bahawa ketidakpuasan utama guru bukannya terletak dalam lingkungan sekolah tetapi lebih tertumpu kepada konteks kemasyarakatan yang lebih luas.
Cendiakawan berhujah bahawa adalah tidak memadai untuk hanya mengambil kira faktor persekitaran sekolah atau peluang pekerjaan lain sebagai faktor yang dapat mempengaruhi pengekalan pekerja. Justeru, kajian ini mengkaji perhubungan di antara imej profesion dan
variabel tempat kerja dengan niat guru untuk meninggalkan profesion. Kajian ini juga menyiasat peranan komitmen kerjaya sebagai variabel pengantara, dan kesan interaksi di
kalangan dimensi imej profesion dan variabel tempat kerja ke atas komitmen kerjaya dan niat untuk meninggalkan profesion. Seramai 386 guru sekolah menengah di Semenanjung
Malaysia, kadar respons efektif sebanyak 78.8%, telah menyettai kajian ini dengan mengisi borang soal selidik secara sukarela.
Recent studies indicated that the major dissatisfiers for teachers are located not within the school but within the broader societal context. Scholars argued that it is not enough to look to the immediate school environment or the current job market for the correlates of teacher
retention. Hence. this study examined the relationship between occupational image and workplace variables with turnover intentions. This study also investigated the mediating role of career commitment, and the impact of interactions among the dimensions of occupational image and workplace variables on career commitment and turnover intentions. A total of 386 secondary school teachers in Peninsular Malaysia, response rate of 78.8%, participated in the study by voluntarily completing the survey questionnaire.
Actions (login required)
|
View Item |