Ahmad , Noor Aini and Abu Hanifah, Norhafizah
(2015)
Tahap Pengetahuan Guru Pendidikan Khas
Apabila Mengurus Tingkah Laku Murid
Bermasalah Pembelajaran
(Special Education Teacher's Level Of
Knowledge In Dealing With Learning Disabilities
Student).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 30 (1).
pp. 1-16.
ISSN 2289-9057
Abstract
Kajian tinjauan telah dijalankan bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan
guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran.
Seramai 60 orang peserta kajian dipilih menerusi persampelan rawak mudah dalam
kalangan guru pendidikan khas yang mengajar di Program Pendidikan Khas Integrasi
(Masalah Pembelajaran) peringkat sekolah rendah. Alat kajian merupakan soal selidik
yang mengandungi item-item berkaitan demografi peserta kajian dan tahap pengetahuan
guru pendidikan khas apabila mengurus tingkah laku murid bermasalah pembelajaran.
Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru apabila mengurus tingkah laku
murid bermasalah pembelajaran adalah tinggi dengan min keseluruhan 4.194. Tahap
pengetahuan guru dibahagikan kepada tiga iaitu cara mengurus tingkah laku (min =
4.237), peneguhan positif (min = 4.366) dan peneguhan negatif (min = 3.966). Bagi
meningkatkan lagi tahap kemahiran guru untuk mengurus tingkah laku murid bermasalah
pembelajaran apabila mengajar maka penataran kursus dalam perkhidmatan, pembinaan
modul dan mengadakan bengkel berkaitan pengurusan tingkah laku dalam kalangan guru
pendidikan khas wajar diberi perhatian oleh pihak berwajib.
Actions (login required)
|
View Item |