Balakrishnan, Vishalache
(2013)
Penilaian Program Latihan Khidmat Negara
Dari Perspektif Pelatih: Satu Kajian Kes
(Evaluation Of The National Service Training
Program From The Perspective Of A Trainee:
A Case Study).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 28 (1).
pp. 1-12.
ISSN 2289-9057
Abstract
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Malaysia telah bermula pada
tahun 2004 iaitu selepas dipersetujui di Parlimen Malaysia. Antara objektif program
tersebut ialah meningkatkan semangat patriotisme dalam kalangan generasi muda,
memupuk keharmonian kaum dan integrasi kebangsaan, membentuk perwatakan positif
melalui nilai moral, menanam semangat kesukarelaan dan membentuk golongan muda
yang aktif dari aspek fizikal, mental dan berkeyakinan diri. Kajian ini dijalankan untuk
menilai program tersebut dari perspektif pelatih yang menghadiri PLKN sebelum, semasa
dan selepas menghadiri program tersebut. Data daripada kajian ini tidak boleh
digeneralisasikan disebabkan oleh penggunaan kaedah kualitatif tetapi memberikan
insight yang mendalam khasnya kepada masyarakat dan pihak yang terlibat dengan
PLKN.
Actions (login required)
|
View Item |