Kerangka Pengetahuan Guru Cemerlang Matematik Dan Bagaimana Ia Digunakan Bagi Memilih Contoh Dalam Pengajaran Matematik (Framework Of Knowledge Of Excellent Mathematics Teachers And How It Is Used To Choose Examples In Mathematics Teaching)

Sulaiman, Faridah and Mohamed, Mohini (2012) Kerangka Pengetahuan Guru Cemerlang Matematik Dan Bagaimana Ia Digunakan Bagi Memilih Contoh Dalam Pengajaran Matematik (Framework Of Knowledge Of Excellent Mathematics Teachers And How It Is Used To Choose Examples In Mathematics Teaching). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 27 (1). pp. 1-18. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (157kB) | Preview

Abstract

Satu kajian sedang dijalankan untuk mengetahui bagaimana contoh Matematik dipilih, digunakan dan diperbaiki oleh Guru Cemerlang Matematik. Objektif utama kajian ini ialah untuk membina kerangka pengetahuan dan kemahiran pengajaran Guru Cemerlang Matematik dalam percontohan. Artikel ini melaporkan sebahagian daripada hasil analisis awal daripada kajian yang sedang dijalankan, iaitu bagaimana Guru Cemerlang Matematik memilih contoh untuk digunakan dalam pengajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian pelbagai kes. Data-data dikumpulkan dengan menggunakan catatan pra aktif dan pos aktif, pemerhatian serta temu bual. Hasil analisis awal menunjukkan bahawa Guru Cemerlang Matematik yang dikaji memilih contoh dengan menggunakan pelbagai pengetahuan. Kerangka pengetahuan ini membolehkan mereka memilih contoh yang bersesuaian dengan pelajarpelajar mereka

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 25 May 2017 06:12
Last Modified: 25 May 2017 06:12
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/34603

Actions (login required)

View Item View Item
Share