Umar*, Irfan Naufal and Jamiat, Nurullizam
(2011)
Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di
Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan
Malaysia
(Trends Of Ict Research In Teacher Education:
An Analysis Of The Malaysian Instructional
Technology Proceedings).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 26 (1).
pp. 1-14.
ISSN 2289-9057
Abstract
Perkembangan pesat ICT (Information and Communication Technology)
memberi kesan kepada hampir semua aspek kehidupan termasuklah pendidikan. Sistem
pendidikan guru di negara kita turut dipengaruhi ICT, khususnya berkaitan aplikasi ICT
dalam latihan pengajaran dan pembelajaran. Memandangkan terdapat banyak kajian
terkini yang melibatkan ICT dalam pendidikan guru, kertas kerja ini akan membincangkan
pola penyelidikan ICT dalam pendidikan guru di Malaysia. Kaedah analisis kandungan
digunakan untuk mengkaji artikel-artikel berkaitan penyelidikan ICT dalam pendidikan
guru yang diterbitkan dalam dua prosiding konvensyen utama teknologi pendidikan di
Malaysia iaitu 1st International Malaysian Educational Technology Convention 2007 dan
2nd International Malaysian Educational Technology Convention 2008. Sebanyak 27
artikel berkaitan pendidikan guru telah dikenal pasti dan dianalisis. Corak penyelidikan
diperhatikan dengan mengkategorikan konsep-konsep yang muncul dalam setiap artikel
kepada 18 kluster. Didapati bahawa pola penyelidikan ICT dalam pendidikan guru
banyak memfokuskan kepada sistem penyampaian, persekitaran pembelajaran serta
hasil pembelajaran. Hasil kajian ini diharap dapat dijadikan panduan kepada pihak yang
berkenaan dalam latihan perguruan di Malaysia.
Actions (login required)
|
View Item |