Lim , Peh Hwah and Ong, Saw Lan
(2009)
Perbandingan Pencapaian Murid Dalam Ujian Sains
Berdasarkan Versi Bahasa Inggeris
Dan Bahasa Melayu
(Comparing Students’ Achievement For Science Test
In English And In Malay Language).
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 24 (1).
pp. 1-22.
ISSN 2289-9057
Abstract
Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan dasar mengajar Sains
dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Hasil daripada perubahan dasar bahasa, Lembaga
Peperiksaan Malaysia dan Majlis Peperiksaan Malaysia menggunakan ujian dwibahasa
(iaitu bahasa Inggeris dan bahasa Melayu) untuk mentaksirkan kedua-dua mata pelajaran
tersebut pada semua peringkat peperiksaan awam. Kajian telah menunjukkan ujian dalam
bahasa yang berlainan mungkin tidak menunjukkan kesetaraan psikometrik. Dengan itu,
kajian ini dijalankan untuk menentukan punca perbezaan pencapaian disebabkan oleh
perbezaan dalam bahasa atau perbezaan kebolehan pelajar yang sebenarnya.
Actions (login required)
|
View Item |