Perbandingan Pencapaian Murid Dalam Ujian Sains Berdasarkan Versi Bahasa Inggeris Dan Bahasa Melayu (Comparing Students’ Achievement For Science Test In English And In Malay Language)

Lim , Peh Hwah and Ong, Saw Lan (2009) Perbandingan Pencapaian Murid Dalam Ujian Sains Berdasarkan Versi Bahasa Inggeris Dan Bahasa Melayu (Comparing Students’ Achievement For Science Test In English And In Malay Language). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 24 (1). pp. 1-22. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (84kB) | Preview

Abstract

Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan dasar mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Hasil daripada perubahan dasar bahasa, Lembaga Peperiksaan Malaysia dan Majlis Peperiksaan Malaysia menggunakan ujian dwibahasa (iaitu bahasa Inggeris dan bahasa Melayu) untuk mentaksirkan kedua-dua mata pelajaran tersebut pada semua peringkat peperiksaan awam. Kajian telah menunjukkan ujian dalam bahasa yang berlainan mungkin tidak menunjukkan kesetaraan psikometrik. Dengan itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan punca perbezaan pencapaian disebabkan oleh perbezaan dalam bahasa atau perbezaan kebolehan pelajar yang sebenarnya.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 23 May 2017 08:43
Last Modified: 23 May 2017 08:43
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/34541

Actions (login required)

View Item View Item
Share