Osman, Kamisah and Halim , Lilia and Mohd Meerah, T. Subahan
(2006)
Pembinaan Instrumen Untuk Mengenal Pasti
Tanggapan Keperluan Semasa Guru-Guru
Sains Di Malaysia.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 21 (1).
pp. 1-13.
ISSN 2289-9057
Abstract
Umumnya, hala tuju pendidikan sains di Malaysia dicorakkan bukan hanya
oleh perubahan sosiopolitik tempatan, tetapi turut dipengaruhi oleh perubahan semasa
global. Senario demikian menyebabkan berlakunya perubahan kemahiran-kemahiran
generik yang diperlukan oleh guru-guru dalam melaksanakan rutin dan ritual pengajaran
dan pembelajaran sains sepertimana yang digagaskan dalam kurikulum pendidikan sains.
Oleh itu, kajian bagi menjejaki tanggapan keperluan guru-guru sains perlu sentiasa
dilakukan agar tindakan susulan untuk menampung lompang keperluan guru-guru sains
sentiasa dapat dirancang secara sistematik dan berkesan. Analisis koleksi literatur yang
berkaitan dengan tanggapan keperluan guru-guru sains sama ada di dalam atau luar
negara mendedahkan bahawa metodologi utama yang digunakan adalah berbentuk
tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen utama penjanaan data.
Dalam kebanyakan kajian yang ditinjau, guru-guru sains akan memberikan maklum balas
kepada setiap item mengikut keperluan kendiri berdasarkan pernyataan tanggapan
keperluan yang dikemukakan. Kajian ini akan membincangkan langkah-langkah yang
telah diguna pakai dalam penghasilan instrumen bagi mengenal pasti tanggapan
keperluan guru-guru sains. Dalam menjayakannya, perbincangan akan tertumpu kepada
isu serta prosedur bagaimana kesahan dan kebolehpercayaan instrumen tersebut dibina
menerusi pendekatan analisis faktor dan keseragaman dalaman melalui Cronbach Alpha.
Perbincangan berakhir dengan isu potensi penggunaan instrumen dalam kajian-kajian
mengenal pasti tanggapan keperluan guru-guru sains. Tidak dinafikan, keunikan sesuatu
instrumen bukan hanya terletak pada isu kesahan dan kebolehpercayaannya semata-mata,
malah turut bergantung pada kreativiti penyelidik serta bagaimana bukti-bukti ini dapat
diintegrasikan dalam konteks reka bentuk kajian. Yang pasti ialah keunikan sesuatu
instrumen tersebut akan terserlah apabila kajian berjaya menghasilkan dapatan yang
mampu membawa impak terhadap perkembangan pendidikan sains amnya.
Actions (login required)
|
View Item |