Mohamed, Abdul Rashid and Hamzah, Mohamad Daud
(2005)
Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan
Pencapaian Akademik Di Kalangan
Mahasiswa Melayu.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1).
pp. 1-15.
ISSN 2289-9057
Abstract
Artikel ini melaporkan tentang pembinaan soal selidik 46 item berkenaan malu
dan kajian yang dijalankan untuk menentukan tahap perhubungan malu dan pencapaian
akademik di kalangan mahasiswa Melayu. Sejumlah 140 pelajar (63 lelaki dan 77
perempuan) yang berumur antara 20 hingga 36 tahun telah diambil sebagai sampel dalam
kajian ini. Daripada jumlah itu, 56 orang adalah pelajar tahun kedua, 79 orang pelajar
tahun ketiga dan 5 orang pelajar tahun keempat. Seramai 43 orang adalah pelajar sains
dan 97 orang pelajar sastera. Pelajar-pelajar ini datangnya daripada berbagai-bagai latar
belakang seperti Sastera, Pengajian Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Geografi,
Perniagaan, Matematik, Biologi dan Kimia. Dapatan kajian menunjukkan soal selidik
yang digunakan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dengan koefisien Cronbach
Alpha 0.9. Lima faktor berkenaan malu telah diperoleh. Ia diistilahkan sebagai: (a)
kesekatlakuan wibawa, (b) kesekatlakuan sosial, (c) persepsi sinis, (d) pengelakan sosial
dan (e) kebimbangan komunikasi-interaktif. Malu mempunyai korelasi negatif yang
rendah (–0.23) dengan keputusan purata nilai gred (PNG) semester yang sebelumnya dan
korelasi negatif yang sama (0.22) dengan purata nilai gred keseluruhan (PNGK). Terdapat
korelasi negatif yang rendah antara Kesekatlakuan Wibawa dengan PNG (–0.27). Keduadua Kesekatlakuan Sosial dan Kebimbangan Komunikasi-Interaktif mempunyai korelasi
yang lebih rendah dengan PNG (SI = –0.21; Ic-A = –0.14) dan PNGK (SI = –0.17; Ic-A =
–0.12). Tidak terdapat korelasi antara Persepsi Sinis dan Pengelakan Sosial dengan PNG
(PS = –0.01; PSs = 0.09) dan PNGK (CP = –0.06; SE = 0.09). Secara keseluruhannya
arah korelasi antara malu dengan pencapaian akademik adalah negatif. Walau
bagaimanapun, trend aspek Pengelakan Sosial adalah positif. Ini menunjukkan walaupun
malu mempunyai hubungan negatif dengan pencapaian akademik, pelajar yang pemalu
boleh meningkatkan pencapaian akademik mereka jika dapat menggunakan strategi yang
sesuai dengan naluri Pengelakan Sosial seperti berkomunikasi dengan pensyarah, rakan
kursus melalui e-mel dan melayari laman web untuk mendapatkan sumber maklumat
kursus tambahan secara peribadi.
Actions (login required)
|
View Item |