K. Loganathan, K. Loganathan
(1985)
Agamic Pscyhology, Social Interaction and
Learning.*.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 7 (1).
pp. 1-7.
ISSN 2289-9057
Abstract
Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis
tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan
kepada tiga jenis: pembelajaran <:>(' ~ dan -~ . Pembelajaran ~ ialah hampir sama dengan pembelajaran instrumental yang telah dikaji oleh ahli-ahli psikologi behaviorisma. Pembelajaran {3 ialah
pembelajaran mengenai diri sendiri, di mana beberapa tindakan dilakukan untuk mendapat
kefahaman mendalam mengenai diri sendiri. Pembelajaran ·(l ialah pembelajaran jenis berbentuk
ugama atau falsafah. Teori pembelajaran ini juga dikaitkan kepada suatu teori penanggapan yang
hampir sama dengan teori penanggapan Ciestalt. Tetapi dalam teori ini, penanggapan menyeluruh
mengenai dunia, kehidupan dan sebagainya (dipanggil T-URU) ditekanKan kerana 1nilah yang
menentukan sikap-sikap 'moral' seseorang dalam kehidupan seharian.
Actions (login required)
|
View Item |