Impact of Project InSPIRE on Creative Thinking Among Rural Children in Malaysia

A. Lourdusamy, A. Lourdusamy (1985) Impact of Project InSPIRE on Creative Thinking Among Rural Children in Malaysia. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 7 (1). pp. 1-8. ISSN 2289-9057

[img]
Preview
PDF
Download (2MB) | Preview

Abstract

Kajian ini meninjau kesan Projek InSPIRE dalam perihal pemikiran kreatif di kalangan murid murid di luar bandar. Dalam kajian ini pemikiran kreatif murid-murid di sekolah Projek InSPIRE telah dibandingkan dengan pemikiran kreatif murid-murid di sekolah biasa menerusi dua ujian kreatif (ujian kegunaan tin kosong dan ujian bulatan). Kajian ini menunjukkan murid-murid Projek InSPIRE adalah lebih kreatif dalam tugas berbahasa (verbal), tetapi tidak ada perbezaan di antara kedua-dua kalangan murid dalam merajah (figural). Keputusan ini mencadangkan bahawa strategi strategi pengajaran-pembelajaran yang diamalkan dalam projek InSPIRE boleh mengembangkan pemikiran kreatif berbahasa.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Penerbit Universiti Sains Malaysia (USM Press) > The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education)
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 26 Apr 2017 01:56
Last Modified: 26 Apr 2017 01:56
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/33595

Actions (login required)

View Item View Item
Share