A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
(1985)
Impact of Project InSPIRE on Creative Thinking
Among Rural Children in Malaysia.
The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 7 (1).
pp. 1-8.
ISSN 2289-9057
Abstract
Kajian ini meninjau kesan Projek InSPIRE dalam perihal pemikiran kreatif di kalangan murid murid di luar bandar. Dalam kajian ini pemikiran kreatif murid-murid di sekolah Projek InSPIRE
telah dibandingkan dengan pemikiran kreatif murid-murid di sekolah biasa menerusi dua ujian
kreatif (ujian kegunaan tin kosong dan ujian bulatan). Kajian ini menunjukkan murid-murid Projek
InSPIRE adalah lebih kreatif dalam tugas berbahasa (verbal), tetapi tidak ada perbezaan di antara
kedua-dua kalangan murid dalam merajah (figural). Keputusan ini mencadangkan bahawa strategi strategi pengajaran-pembelajaran yang diamalkan dalam projek InSPIRE boleh mengembangkan
pemikiran kreatif berbahasa.
Actions (login required)
|
View Item |