Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents

Lee, Shu Chin (2016) Effect Of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Anger Management Module On Anger Expressions Among Adolescents. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (689kB) | Preview

Abstract

Kemarahan ialah emosi semula jadi yang biasa dialami oleh semua orang pada sesuatu masa. Ia paling kerap dibincangkan namun merupakan emosi yang paling kurang dikaji berbanding dengan kelangsangan dalam kalangan remaja. Emosi marah ini melibatkan kombinasi komponen-komponen kognitif, fisiologi, tingkah laku dan sosial. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan Modul Pengurusan Kemarahan Terapi Kognitif Tingkah Laku (CBT) terhadap ekspresi kemarahan dalam kalangan remaja di sekolah. Modul yang digunakan dalam kajian ini mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai alpha Cronbach,  = 0.883 daripada satu kajian rintis yang dijalankan di Pulau Pinang. Sampel untuk kajian ini melibatkan 43 orang remaja dari empat buah sekolah menengah di Pulau Pinang, berumur di antara 15 hingga 16 tahun dan dikenal pasti memperoleh nilai skor-T yang tinggi, iaitu 60 dan ke atas dalam Reactive Anger (RA), Instrumental Anger (IA) atau Total Anger (TA) melalui persampelan bertujuan daripada instrumen Adolescent Anger Rating Scale (AARS). Anger is a natural human emotion experienced by everyone at one time or another. It is said to be the most talked about but only a few studied emotion in adolescents compared to aggression. Anger involves a combination of cognitive, physiological, behavioral and social components. This research intended to examine the effect of Cognitive Behavioral Therapy (CBT) as an Anger Management Module on anger expressions among adolescents in school settings. The module used in this study has commanded high Cronbach’s alpha value of  = 0.883 from a pilot study carried out in Penang Island. The samples for this study involved 43 adolescents aged 15 to 16 years old from four secondary schools in Penang Island, who had been identified through purposive sampling with high T-score values of 60 and above in their Reactive Anger (RA), Instrumental Anger (IA) or Total Anger (TA) from the Adolescent Anger Rating Scale (AARS) instrument.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: Mr Noorazilan Noordin
Date Deposited: 18 Jan 2017 00:49
Last Modified: 12 Apr 2019 05:25
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/31655

Actions (login required)

View Item View Item
Share