Kesan ‘ Hint’ Terhadap Penyelesaian Masalah Genetik Mendel Berdasarkan Pengajaran Berbantukan Komputer (Cai) Pada Peringkat Prauniversiti

Idros, Sharifah Norhaidah (1998) Kesan ‘ Hint’ Terhadap Penyelesaian Masalah Genetik Mendel Berdasarkan Pengajaran Berbantukan Komputer (Cai) Pada Peringkat Prauniversiti. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (981Kb) | Preview

    Abstract

    Pembelajaran konsep serta penyelesaian masalah masih merupakan fokus utama bagi pendidik sains. Aktivi ti penyelesaian masalah digunakan dengan meluas untuk menunjukkan bahawa penguasaan konsep telah berjaya diperoleh atau tidak. Dalarn Biologi, bidang genetik merupakan satu bidang yang arnat penting, namun kebanyakan pelajar terus menganggapnya sebagai sukar untuk dipelajari dan masalahmasalah genetik rumit untuk diselesaikan. Concept learning and problem solving continues to be the major focus of science educators. Problem solving activities have been widely used to indicate whether the concepts have been successfully acquired or otherwise. In Biology, there is an increasing importance in the field of genetics, but many students continue to perceive genetics as being difficult and its problems quite perplexing.

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
    Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (School of Humanities) > Thesis
    Depositing User: HJ Hazwani Jamaluddin
    Date Deposited: 28 Nov 2016 09:25
    Last Modified: 13 Mar 2017 10:57
    URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/31204

    Actions (login required)

    View Item
    Share