Ramli, Rashida
(2004)
Keberkesananpenggunaanteknologi
Multimedia Dalam Pengajaran Dan
Pembelajaran Kesusasteraan Melayu:
Satu Kajian Bandingan.
Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penggunaan teknologi komputer
melalui penciptaan koswer dalam pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu
dilihat dari segi peningkatan pencapaian pelajar melalui satu topik genre iaitu puisi
dengan dibandingkan dengan persembahan tradisi dilihat pada dua gaya kognitif. Keduadua
persembahan ini telah dijalankan selama satu jam di salah sebuah sekolah luar
bandar. Bagi melihat keberkesanan ini dengan lebih terperinci kajian ini teJah dijalankan
ke atas pelajar yang berbeza gaya kognitif iaitu pelajar bebas medan dan bersandar
medan sebagai pemboleh ubah moderator. Seramai 60 orang pelajar dari Tingkatan Enam
Rendah telah dipilih dari sebuah sekolah menengah luar bandar di daerah Larut, Matang,
dan Selama, Perak, Malaysia untuk menjalani rawatan dan kmvalan. Peningkatan min
sebenar yang dicapai oleh pelajar mewakili pemboleh ubah bersandar.
This study is conducted to look into the effects of a multimedia technology
package in attaining better achivement in the process of learning a 'poem'. A one-hour
lesson was developed in two different types, one a text with multimedia elements and two
a text with traditional content. This research has been conducted on field dependent and
field independent students as moderator variables. A total of 60 Form Six students from a
rural secondary school in Larut Matang and Selama Districts in the state of Perak in
Malaysia were chosen for the study. The dependent variable of the study was the mean
gain score of students.
Actions (login required)
|
View Item |