Hubungan Faktor Keluarga Terhadap Tabiat Dan Minat Membaca Dalam Kalangan Murid Tahap 2, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil

Palaniappen, Manimaran (2009) Hubungan Faktor Keluarga Terhadap Tabiat Dan Minat Membaca Dalam Kalangan Murid Tahap 2, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (1MB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan faktor keluarga terhadap tabiat dan minat membaca dalam kalangan murid Tahap 2, di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan TamiL Faktor keluarga yang diteliti dalam kajian ini adalah pendapatan keluarga, taraf pendidikan ibu bapa, pekerjaan ibu bapa, dorongan ibu bapa untuk membaca dan suasana membaca di rumah. Dua kaedah pengumpulan data digunakan dalam kajian ini, iaitu kaedah kuantitatif dan kualitatif. Dalam kaedah kuantitatif, soal selidik yang mengandungi 48 soalan yang menggunakan skala likert telah digunakan sebagai instrumen kajian. The aim of this study was to identify the relationship of family factors on the reading habits and interest among level 2 pupils of National Type Tamil Schools. The family factors analysed in this study were family income, parents' education level, parents' occupation, parents' encouragement to read and home reading environment. Two methods of data collection were employed, namely quantitative method and qualitative study. In quantitative method, a questionnaire consisting of 48 questions was utilized as the survey instrument.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: HJ Hazwani Jamaluddin
Date Deposited: 04 Oct 2016 02:59
Last Modified: 10 Feb 2017 10:01
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/30645

Actions (login required)

View Item View Item
Share